Te duci să schiezi? Aceste sfaturi te pot ajuta în cazul unei accidentări!

Te duci să schiezi? Aceste sfaturi te pot ajuta în cazul unei accidentări!

Accidentările pe pârtia de schi sunt destul de frecvente, mai ales dacă forma fizică nu este cea mai bună sau te afli încă la început de drum în ceea ce privește practicarea sporturilor de iarnă. Aceste sfaturi te pot ajuta să gestionezi momentul unei posibile accidentări, precum și efectele acesteia.

Cele mai predispuse accidentări pe pârtia de schi sunt cele care afectează membrele inferioare (picioarele), din această categorie făcând parte leziunile de ligamente la nivelul genunchiului, fracturi, contuzii sau rupturi musculare. Luxațiile de umăr sunt destul de des întâlnite, acestea apărând de cele mai multe ori în urma căzăturilor.

Atenție la cum cazi!

Unul din secretele în a preveni accidentările sau în a limita efectul impactului cu solul constă în a ști cum să cazi, pentru a nu forța ligamentele sau oasele. De aceea, este important ca echipamentul să fie unul corespunzător și să permită eliberarea rapidă a zonei afectate, cu atât mai mult cu cât impactul se produce în viteză. Încearcă, pe cât de mult posibil, atunci când observi că o căzătură este iminentă, să nu torsionezi sau să forțezi musculatura și oasele mai mult decât este cazul.

Rămâi în poziția în care ai căzut

Accidentările se produc în viteză pe pârtia de schi, de cele mai multe ori. Din cauza adrenalinei, este foarte posibil să resimți durerea la minute bune după producerea impactului. Pentru că nu știi ce tip de leziune ai, până în momentul în care primești ajutor de specialitate, este recomandat să nu te miști din poziția în care ai căzut, pe cât de mult posibil. În caz contrar, poți duce la o agravare a leziunii. Aceeași recomandare este valabilă și în cazul în care încerci să oferi prim ajutor unei persoane accidentate: așteaptă ajutor medical de specialitate, care să efectueze manevrele corespunzătoare. Singurul lucru pe care îl poți face este să oferi suport psihologic persoanei accidentate sau să aplici protocolul RICE. 

Ce este protocolul RICE și cum te ajută în cazul unei accidentări pe pârtie?

Dacă traumatismul pe care l-ai suferit tu sau o altă persoană nu este unul major, poți aplica protocolul RICE. RICE este un acronim care îți indică pașii pe care să îi urmezi în cazul unui traumatism la nivelul mâinilor sau picioarelor:

  • Rest: Odihnește pe cât de mult posibil zona afectată și evită să mergi sau să folosești acele zone afectate. Vei pune mult prea multă presiune pe ele și acest lucru poate duce la apariția complicațiilor.
  • Ice: Aplică gheață local
  • Compress: Aplică un bandaj elastic
  • Elevate: Ridică membrul afectat deasupra nivelului inimii, pentru a ajuta sângele să circule normal.

De asemenea, în cazul unei accidentări minore, poți aplica unguente antiinflamatoare și poți masa ușor zona afectată. Dacă durerea persistă, este cazul să ceri ajutor medical de specialitate. Dacă ești o persoană sedentară sau care încă nu este obișnuită cu practicarea sporturilor de iarnă, este nevoie să îți iei extra-măsuri de siguranță, pentru a preveni apariția accidentărilor. Încearcă să te antrenezi puțin înainte de a te urca pe schiuri și de a fii precaut în ceea ce privește manevrele pe care le faci pe pârtie. Acestea trebuie să fie sigure și să nu forțeze inutil ligamentele. Mai important, acceptă ajutor de la personalul calificat, care te poate sfătui cum să eviți pozițiile ce pot duce spre o accidentare. Nu îți suprasolicita corpul, mai ales dacă simți că ești obosit după o coborâre. Odihna este foarte importantă atunci când practici sporturi de iarnă.