Durerea de spate


Durerea de spate este durerea cel mai frecvent raportată (urmată de durerile de cap și durerea de gât) și motivul principal de invaliditate și/ sau de absenteism la locul de muncă în cazul persoanelor sub 40 de ani.

Cauze frecvente ale durerii de spate

Ce provoacă durerea de spate? Cauzele pot varia de la postura incorectă, stresul și excesul de greutate până la suprasolicitarea mușchilor și a ligamentelor sau la hernia de disc intervertebral.
Ați putea fi surprinși, însă, să aflați că și regimul alimentar bogat în grăsimi, zaharuri și fumatul (da, fumatul) poate fi un factor declanșator al durerilor de spate, spune dr. Daniel Mazanec, director asociat în cadrul Centrului pentru Sănătatea Coloanei Vertebrale al Clinicii din Cleveland.
În 85% din cazuri este însă dificil să se indice cu precizie o cauză exactă a durerii de spate, chiar și cu ajutorul radiografiei sau a RMN-ului. Părțile care pot fi supuse imagisticii, cum ar fi încheieturile, discurile, oasele, nervii, nu spun întotdeauna întreaga poveste. De pildă, chiar dacă RMN-ul arată o anomalie, este posibil ca nu aceasta să fie cauza durerii. Vestea bună este însă că 99% din oameni nu necesită intervenție chirurgicală pentru eliminarea durerii de spate.
Ținând seama de simptomele dvs., de starea de sănătate actuală, de regimul dvs. alimentar, de nivelul de activitate și de antecedentele medicale, doctorul dvs. poate adapta un plan special pentru dvs. Aceasta deoarece stilul de viață joacă un rol uriaș în afecțiunile spatelui. Printre factorii majori se numără:

  • Greutatea. Obezitatea este un mare factor declanșator. Excesul de greutate exercită o presiune constantă asupra discurilor intervertebrale. În general, persoanele cu un indice de masă corporală de 30 sau mai mare sunt expuse cel mai mult riscului de a suferi de dureri de spate din cauza greutății suplimentare. Luarea în greutate în timpul sarcinii, care se distribuie în mod inegal, poate și ea provoca probleme serioase. În cazul celor supraponderali, încorporarea exercițiilor fizice regulate și a unor obiceiuri alimentare sănătoase poate scădea numărul de kg arătat de cântar și, în consecință, poate reduce semnificativ sau chiar elimina durerea dvs. de spate.
  • Sedentarismul. Dacă nu vă mișcați corpul, veți lua în greutate și vă vor slăbi mușchii din zona lombară și cei abdominali. Muschii abdominali slăbiți pot exercita o presiune incredibilă asupra spatelui, mai ales dacă suferiți de obezitate abdominală. Întărindu-i, exercitați o mai mică presiune asupra coloanei dvs. vertebrale.
  • Riscurile profesionale. Nu vorbim despre spălătorii de geamuri ale clădirilor înalte! Statul la birou timp de opt ore pe zi (în special într-o postură incorectă) este unul dintre cele mai rele lucruri pentru spatele dvs.
  • Suprasolicitarea. Persoanele active au și ele destul de multe probleme cu spatele. De pildă, dacă vă place să alergați, picioarele ar putea deveni mai puternice, însă mușchii abdominali ar putea fi relativ slabi. În timp, aceste dezechilibre musculare afectează modul în care pelvisul dvs. se leagănă înainte și înapoi atunci când alergați. În final, acest lucru poate duce la nealiniere și durere. Ideea de bază: toate sporturile și antrenamentele fizice sunt însoțite de riscuri de suprasolicitare. Indiferent de ce faceți, exercițiile de întărire a mușchilor abdomenului (precum Pilates) vă pot ajuta să echilibrați flexibilitatea cu forța musculară și, în consecință, să vă protejați spatele.
  • Fumatul. Nu este un factor de risc prea bine cunoscut, dar este unul foarte important. Discurile intervertebrale sunt compuse în mare parte din lichid și, desigur, pe măsură ce înaintați în vârstă, încep să piardă lichid. Nicotina din țigări grăbește acest proces pentru că face ca vasele de sânge să se îngusteze, ceea ce, în definitiv, lipsește discurile de nutrienți.
  • Vârsta. Discutăm despre simpla uzură a discurilor și încheieturilor dvs. care are loc în timp. Alte afecțiuni legate de vârstă precum osteoporoza sunt, de asemenea, un factor.
  • Stresul. O mulțime de oameni acumulează tensiune în zona gâtului și partea superioară a spatelui. În astfel de cazuri învățarea unor tehnici de relaxare a mușchilor încordați, precum si anumite tehnici de management al stresului rezolvă durerea de spate.