Starea psihică la menopauză

La menopauză, femeile experimentează adesea iritabilitate, anxietate, dificultăți de concentrare și schimbări bruște de dispoziție. Motivul: scăderea nivelului de estrogeni și alți hormone în această etapă de viață afectează direct neurotransmițătorii din creier. De exemplu, creierul are receptori de estrogen în zona hipocampusului, care este responsabilă de memorie. Astfel hormonii (sau absența lor) pot influența acuitatea mentală, capacitatea de concentrare. Efectele sunt însă tranzitorii. După menopauză lucrurile revin la normal.

În ceea ce privește dispoziția, este important să înțelegem că tulburările de dispoziție cauzate de menopauză și depresia sunt două lucruri total diferite. Menopauza nu produce depresie sau, altfel spus, depresia nu este mai frecventă la menopauză. Depresia înseamnă mai mult decât o dispoziție proastă. Totuși, dacă experimentați perioade prelungite de apatie sau de anxietate este bine să faceți un control de specialitate.

Există o mulțime de moduri prin care se poate îmbunătăți starea psihică la menopauză. Pe lângă anumite medicamente, exercițiul fizic, masajul și metodele de reducere a stresului sunt esențiale.

Primul pas spre relaxare, atât a corpului, cât și a minții, este să dezactivăm răspunsul la stres. Durează doar câteva minute. Întindeți-vă pe spate (pe o suprafață confortabilă) cu genunchii îndoiți peste o pernă și cu mâinile pe abdomen. Trageți aer în piept și lăsați abdomenul să se umfle complet, apoi expirați și lăsați-l să se dezumfle. Încercați să efectuați 10 respirații în acest mod. Respirația diafragmatică sau respirația abdominală relaxează sistemul nervos și oprește curgerea de cortizol și adrenalină (hormonii de stres) – ceea ce ajută la încetinirea răspunsului inflamator. Chiar dacă nu aveți de-a face cu un episod acut de stres, acesta este un exercițiu grozav ce se poate face ca un destresor zilnic.